El Club

Presentació i història

Benvolguts socis i amics,

És un plaer poder dirigir-me a tots vosaltres i donar-vos la benvinguda a la nostra entitat com a nou president. És un orgull i suposa una gran responsabilitat representar al Club de Vela Blanes i a tots vosaltres.

La pèrdua del nostre anterior president, Amadeu Nualart, va estar un cop dur per tots i espero prendre el relleu amb el suport que m'heu donat, dipositant la vostra confiança en la meva persona, tot continuant l’extraordinària feina que durant més de 80 anys ha caracteritzat aquest Club.

La família que representa el Club de Vela Blanes és del tot heterogènia i és per aquest motiu que tots sumem. Tots fem força i tots hem de navegar en la mateixa direcció. Som un club modern, respectuós amb el medi ambient, que hem experimentat un canvi molt notable en la nostra entitat els darrers anys: millorant notablement les nostres instal·lacions i experimentant un  important creixement de l’oferta de serveis portuaris i esportius. Aquests últims, no és casual, són un dels puntals del nostre Club: vela sostenible, vela de competició, vela inclusiva, vela d’igualtat o vela escolar entre d’altres en són un exemple. L’altre és l’àmbit social. Vivim anys on la comunicació i les noves tecnologies marcaran el futur de les generacions que ens seguiran. La publicitat té un paper determinant en la societat actual, identificant l’individu amb un determinat producte, servei i experiència. Ara tenim l’oportunitat de fer a tots els socis partícips de tots els canvis, oferint-los activitats que els facin sentir arrelats i aconseguint que se sentin identificats amb el primer Club de Vela de Catalunya. Hem de fer valer el sentit de pertinença a una institució, transmetent valors d’esportivitat, solidaritat, superació... tot plegat trobant qualsevol excusa per sortir a navegar en família, amics, sentint-nos que som i formem part d’una gran Club de Vela Blanes.
Finalment voldria adreçar-me a tots els que ens visiteu i aquells que encara no ens coneixeu. Voldria convidar-vos a aquest racó de la Costa Brava, a la nostra població de Blanes, perquè coneixeu les nostres instal·lacions exclusives en un entorn incomparable, perquè gaudiu de l’hospitalitat dels que formem part d’aquesta família, un club format per amics aficionats a la navegació tot just acabada la guerra. Perquè mireu de viure i assaborir la cultura nàutica amb els cinc sentits.

Joan Balaguer
President CVB

Història

Jurídicament fundat l’any 1943, el Club de Vela Blanes però ja venia duent a terme activitat des de finals dels anys 30 del segle passat. Els seus fundadors que s’arreplegaven, amb d’altres amants del mar, sota el nom de CAU (Josep Mª i Ferran Pinto, Paco Coll, Joan Vieta, Rafael Bataller i Josep Mª Grau entre ells) varen tenir clar des d’un primer moment la filosofia del Club: l’esport de la vela havia de ser la seva raó de ser.

Els primers anys, fins a la meitat del segle XX, l’activitat esportiva es va centrar en la flota 160 de la classe Snipe, el caràcter social i lúdic de les “excursions del CAU” i la creació del local social i les passarel·les. Aquesta primera etapa va estar capitanejada per en René Bourlon.

La consolidació del Club arribaria durant la segona meitat de segle. Per una banda sota la presidència de Ramón Doll i després Xavier Oms, es va posar la primera pedra del que amb el temps ha estat el Club que avui dia es coneix. Una etapa marcada per grans esdeveniments organitzats al Club i els grans esportistes sorgits dins la classe Optimist, Moth Europa i Snipe; i una segona etapa sota les ordres de Josep Arxer com a president on la classe Creuer va veure néixer el Trofeu Príncep de Girona.

f1077-00958-historia.jpg

Amb les acaballes del segle XX arriba a la presidència Simón Schwartz amb l’objectiu de remodelar les instal·lacions per tal d’incrementar el confort del soci i facilitar la formació d’esportistes. Es succeeixen grans sopars de fi de temporada pels socis amb gran èxit de participació, i els grans esdeveniments esportius a nivell internacional com el cas del Trofeu Samsonite Vila de Blanes. L’escola de vela homologada per la RFEV i la FCV l’any 92, comença el seu camí lent però segur fins els nostres dies.

Finalment i fins a la renovació de la concessió, Amadeu Nualart, l'anterior president del Club de Vela Blanes va veure néixer una secció de pesca i va consolidar durant els primers anys del seu mandat la vela escolar. Es crea el primer Institut de Vela de Catalunya (IES Serrallarga), es treballa amb les àrees d’ensenyament i esports de l’Ajuntament de Blanes per apropar la vela a les escoles de primària, i es consolida finalment l’organigrama esportiu del Club juntament amb l’activitat de la Vela Accessible per a discapacitats. Per altre banda neix el Premi Es Niell de recerca històrica i es renova la concessió de la institució pels propers 25 anys.

Presentació i història